Les conseqüències econòmiques de la revolució industrial
(primera fase)

Les conseqüències socials de la Revolució industrial (cont.) (primera fase)

Exercici 6

Responeu les qüestions sobre el text següent:
   Las transformaciones económicas y sociales producidas por la revolución industrial hacen posible el triunfo del capitalismo. La Revolución Industrial que conocen los países europeos en los siglos XVIII-XIX fue, pues,  una revolución industrial de tipo capitalista ya que la burguesia fue la que la dirigió. El capitalismo, como modo de producción, se caracteriza  fundamentalmente por la existencia de la propiedad privada de los medios de producción (que detenta la burguesia) y por la existencia del proletariado que sólo posee su fuerza de trabajo para subsistir.
                       J.M. Vidal: La economia mundial
1.Definiu: Revolució Industrial, producció, medis de producció, burgesia,  proletariat, liberalisme econòmic.
2. Expliqueu les característiques del sistema capitalista.
3. Quina classe social té una mentalitat capitalista? Què volem dir amb això?.

Tornar a l'inici del T.4

Exercici 8 El moviment obrer

Responeu les qüestions sobre els textos següents:
Text 1              Jo tenia set anys quan vaig començar a treballar en la manufactura de Brabley; la feina consistia a filar la llana. Les hores de feina eren de les 5 del mati a les 8 de la tarda, amb un interval de 30 minuts de pausa al migdia. Havíem de menjar com podíem, drets o de qualsevol manera (...). En aquella fàbrica hi havia prop de cinquanta nens, més o menys de la meva edat; sempre hi havia una mitja  dotzena que estaven malalts, a causa del treball excessiu (...). Els nens estaven retinguts a la feina a cops de corretges de cuir. Aquesta era la principal ocupació d’un contramestre. En aquella època tenia, també treballant com jo, un germà i  una germana. Sovint estaven malalts; el meu germà Joan va morir fa tres anys. Tenia llavors setze anys. La meva mare i els metges van coincidir a concloure que el meu germà havia mort per haver treballat jornades excessives.        
                       Extret d’una enquesta oficial de la Gran Bretanya, 1834.
1) Tipus de document (Font primària/secundària; contingut econòmic....).
2) Deduïu de què tracta en concret i situeu el seu context històric (situació en el temps i l’espai; època històrica concreta, tema concret amb què es relaciona).
3)  De què ens informa ?(idees o fets fonamentals/ el resum del text). 
4) Qui és l’autor?. A quina classe pertany?
5)Quin sistema econòmic hi existia en aquesta època?. Creus que té alguna relació amb el que s’explica en el text?.

 

Text 2   FRAGMENTO DE UN INFORME OFICIAL ELABORADO POR ENCARGO DEL GOBIERNO BRITANICO EN 1840
Declaración: "Me llamo Betty Harris. Me casé a los 23 Años y después de casada empecé a trabajar en la mina. No sé leer ni escribir. Trabajo para A. Knowles. Arrastro vagonetas de carbón y trabajo desde las seis de la mañana hasta las seis de la tarde. Tenemos una pausa de una hora a mediodía para comer. Como comida se nos da pan con mantequilla pero nada de beber. Tengo dos hijos, pero son muy jóvenes para trabajar.
                Alrededor de la cintura tengo puesto un cinturón y una cadena que pasa entre mis piernas y avanzo con pies y manos. Me voy agarrando a una cuerda pues la galería es muy pendiente y cuando no hay cuerda nos agarramos a todo lo que podemos. En los pozos en que trabajo hay seis mujeres y media docena de niños y niñas; es un trabajo muy duro. El pozo es muy húmedo y el agua nos cubre los zapatos e incluso a veces nos llega hasta las rodillas. Del techo se desprende también agua, de manera que tengo el vestido siempre mojado (...)."
Citado en E. Royston Pike "Human documents of the industrial revolution " Londres 1966.
Comenteu el document anterior seguint el guió que coneixeu

 

Text 3   Els que subscriuen, fabricants de llana i veïns d’aquesta ciutat, exposen (...) que els teixidors i els filadors  es revolten els uns darrera dels altres i demanen en massa, i sense guardar les formes del costum, la pujada dels jornals (...). Sostenen, en les seves idees desorganitzadores del treball, que el fabricant no pot acomiadar l’obrer sense el seu consentiment i a partir d’aquest absurd promouen lluites ferotges  en detriment del principi d’autoritat (...). Volen, sense pensar-ho, l’extermini de les fàbriques i estan a punt d’aconseguir-ho, si V.E. no posa fi a tots aquests aldarulls.  Volen, des de fa un mes posar fi als sistemes de fabricació. Els filadors volen inutilitzar els torns mecànics  i reemplaçar-los per torns manuals que ja no existeixen enlloc.
                Estem bocabadats, Excel·lentíssim Sr. (...) Les noves màquines que abarateixen la producció produeixen momentàniament pertorbacions passatgeres en el treball, però ben aviat aquestes retrocedeixen en benefici dels qui les han patit i de tot el país. (...)         Carta reproduïda al periòdic El Clamor Público. Antequera, 26-9-1854
1) Qui són els autors d’aquest document? A quina classe pertanyen?
2)  Què proposen els autors del document?  
3) Perquè actuaven els obrers d’aquesta manera?


Text 4   Havent-se demostrat que diversos fabricants tendeixen a sacrificar la suor dels treballadors tot rebaixant-ne el jornals  i amb la finalitat d’acabar amb aquest abusos, ha semblat oportú d’establir una societat pública de mútua protecció. (...) Tenen dret a inscriure’s a la Societat de Mútua Protecció tots els teixidors del cotó d’ambdós sexes que vulguin fer-ho.
Obligacions:
1. Tots els socis satisfaran 25 maravedís* setmanals.
2. No estan obligats a pagar els que estiguin malats.
3. Quan l’amo vulgui rebaixar el sou dels treballadors, els socis de la Societat estan obligats  presentar a l’amo la resolució d’abandonar el taller si se’ls rebaixa un sol maravedís.
4. Si, malgrat això, l’amo insisteix a rebaixar el jornal, els associats abandonaran els telers.
Avantatges:
 1. La societat obliga a mantenir tots els socis que es quedin sense feina o tot aquell que sigui acomiadat.
2. Aquest ajut es donarà a raó de 6 rals diaris.
3. La Societat s’obliga també a buscar feina del mateix ofici a l’associat despatxar per aquests motius.
                                                 * maravedís: antiga moneda.                   Estatuts de la Societat de Mútua Protecció dels Teixidors. Vic, 1840
1) Feu la introducció al document.
2) Què proposen els autors del document?
3) Quines conseqüències va provocar?
4) Diries que aquesta associació és un sindicat?.

 

Tornar a l'inici del T.4

Les conseqüències socials de la revolució industrial         (primera fase)

Exercici 7

Responeu les qüestions sobre el text:
                   La ideología burguesa

   "R. Pernoud  ha hecho observar que a medida que el proceso capitalista fue avanzando, la acumulación del dinero se fue convirtiendo cada vez más en una cosa virtuosa, respetable y admirable hasta llegar al siglo XIX en que aparece, como una cosa normal, el hecho de que la consideración social y el poder creciera en proporción a la fortuna, fuesen cuales fuesen los medios de que se hubiera servido para conseguirla. Sentada la idea básica de que lo importante es la satisfacción del interés individual, se impone la carrera tras la riqueza, tras el dinero convertido no ya en el símbolo de la felicidad, sino en la expresión misma de la felicidad.(...)  ya que en el sistema de ideas, valores y acciones de la burguesía los ricos son los más capaces y los más virtuosos, puesto que la posesión de la riqueza constituye la prueba más fehaciente y objetiva de la posesión de talentos y virtudes.
 "Quien nada tiene, nada vale", dice un adagio catalán, y, en este sentido, el censitarismo  liberal fue iluminador y consecuente: Quien no es propietario no es nada, no cuenta políticamente. De esta forma también se conecta con el sentido del slogan de que "la pobreza es un signo de estupidez", solemnemente pronunciado por un diputado en las Cortes españolas de 1845 .              

A.Jutglar. Ideología y clases en la España contemporánea
1.- Indica el valor essencial de la mentalitat burgesa segons l'autor.
2.- Digues el significat de "lo importante es la satisfacción del interés individual".
3.- Segons l’autor,qui s’imposa com digne d’admiració i  respete? o sigui, qui  te més prestigi?.
4.- Segons la mentalitat burgesa, qui és un desgraciat?.
5.- Comenta la  dita "Qui no té res, no val res".
6.-Estàs d’acord amb el diputat  de les Corts de 1845?.
7.-¿Qui és el responsable de la misèria que existeix a la societat, segons la concepció burgesa?.
8.- Llibertat, Igualtat i Propietat. ¿Com interpreta aquests valors la burgesia?.
9.- ¿Creus que el sistema de valors de la burgesia del s. XIX segueix vigent  avui dia?. ¿Qui ho comparteix?.

 

Tornar a l'inici del T.4